SIKKERHETSPØRSMÅL
I KJØREOPPLÆRINGEN – Klasse B, BE og MC
1. Hva er den største tillatte totalvekten på tilhenger denne bilen kan trekke?
Se/vis i vognkort.
2. Hvilke konsekvenser kan det få dersom man kjører med for tung tilhenger?
Veggrepet på forhjulene blir redusert, kursstabiliteten blir redusert, bremselengde økes, blendingsfare ved at lyktene heves.
3. Hvilke ulemper kan du oppleve dersom du har for tung last i bilen?
Kjøreegenskapene blir redusert, bremselengde økes, samt at det er blendingsfare dersom lyktene og fronten på bilen heves.
4. Hvor stor totalvekt kan hengeren ha når føreren har førerkort kl. B
Se/vis i vognkort eller førerkortforskriftene
5. Hvilke konsekvenser kan det få å kjøre med henger med for høy totalvekt?
Det er ulovlig. Man får redusert veigrep, kursstabiliteten blir redusert, bremselengden blir lengre, samt blendingsfare siden fronten blir hevet av
vekten bak.
6. Kontrollere dekk og felger for skader.
Visuell kontroll, sjekk om det er noe unaturlig ved hjulene.
7. Kontrollere dekkslitasje på begge forhjul.
Visuell kontroll. Er hjulene slitt jevnt i mønsteret?
8. Hva kan dekkslitasje fortelle deg?
Dersom det er for lite lufttrykk, vil dekkene være slitt på siden. Dersom det er for mye lufttrykk, vil dekkene være slitt på midten. Dersom det er slitt bare på den ene siden, kan det være at forstillingen på hjulene er skjev
9. Kontrollere mønsterdybden på dekkene på begge forhjulene.
Visuell kontroll, evt. bruk av dybdemåler eller slitasjevarsel på dekkene. Minste tillatte mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 mm og på vinterdekk 3,0 mm. I dekkmønsteret er det små gummiklumper som indikerer hvor slitte dekkene er
10. Hva er risikoen for å kjøre med for liten mønsterdybde?
Dårlig veggrep, samt økt fare for vannplaning.
11.Hva er riktig lufttrykk i forhjulene på denne bilen?
Se instruksjonsbok eller annen merking på bilen. Dette kan være på tanklokk for drivstoff eller i dørkarmen/på døren.
12. Kontrollere om lufttrykket er riktig i forhjulene.
Visuelt kan man se om dekket er jevnt slitt eller bruk lufttrykksmåler. Noen dekk er laget slik at man kanskje må ha høyere lufttrykk enn oppgitt. Er du i tvil, bruk heller litt for høyt lufttrykk.
13. Hva er riktig dekkdimensjon for denne bilen?
Kontrollere i vognkortet.
14. Kontrollere om forhjul har riktige dimensjoner
Visuell kontroll.
15. Hvor stor bæreevne må dekkene ha på denne bilen?
Kontroller i vognkortet. Defineres som «Min. Li» og deretter en bokstav.
16. Kontrollere om bakdekkene har riktig bæreevne.
Visuell kontroll. På dekket står det for eksempel «245/45R17 95W». Det vil også stå følgende på dekket: «Max load: 690 kg».
17. Kontrollere om bremsekraftforsterker virker
Utføre kontroll: trykk på bremsepedalen til den blir hard (5-6) ganger. Hold trykk på bremsepedalen samtidig som du starter bilen. Pedalen skal nå synke inn.
18. Er det forsvarlig å kjøre hvis bremsekraftforsterker ikke virker? Begrunn svaret.
Som regel er det ikke forsvarlig da dette gir nedsatt bremseeffekt. Samt at pedalen blir veldig tung og hard.
19. Kontrollere bremsevæskenivået.
Kontrollere væskenivået i beholder for bremsevæske under panseret på bilen.
20. Hva vil du gjøre dersom bremsevæskenivået er for lavt?
Det kan være slitte bremseklosser, noe som gjør at bremsesystemet trengermer væske for å trykke bremseklokkene inn mot bremseskivene. Det kan også være lekkasje i bremsystemet. Ta bilen til verksted for kontroll.
21. Kontrollere om bremsene har skjevtrekk.
Kjøre mellom 30-40 km/t rett frem, og deretter bremse samtidig som du holder løst i rattet. Bilen skal i utgangspunktet holde kurs rett frem.
22. Hva kan være årsaken til skjevtrekk?
Det er en feil ved bremsene som gjør at de ikke slites likt. Trekker bilen til venstre er bremsene mest slitt på høyre side og omvendt. Besøk et verksted.
22. Kontrollere om varsellampen for to-krets bremsesystem/driftsbrems virker.
Identifisere varsellampen, samme lampe som parkeringsbrems/håndbrekk. Få den til å lyse og slukke. Start motor, ta av og på håndbrekket.
23. Hva vil du gjøre dersom lampen begynner å lyse under kjøring?
tanse, finne evt. årsak (det kan være at to-krets-systemet ikke fungerer eller at det er lite bremsevæske, evt. at håndbrekket er feil). Kanskje det er en teknisk feil og en defekt styreenhet.
24. Kontrollere om varsellampen for ABS-bremsene virker
Identifisere varsellampen som viser ABS med gul skrift. Få den til å lyse og deretter slukke. Dette er en lampe som skal lyse når du får motoren i gang, og slukke automatisk etter noen sekunder.
25.Kontrollere at alle bremselysene virker
Sjekk at bremselys på venstre og høyre side, samt høytsittende bremselys fungerer.
26. Er det forsvarlig å kjøre når bremselysene ikke virker?’
Nei, det er ikke forsvarlig. Feilen kan være en sikring som er røket eller en lyspære som ikke virker.
27. Kontrollere at nødsignallyset virker.
Slå på lyset, sjekke alle lys ute på bilen.
28. I hvilken situasjon er det riktig og viktig å bruke nødsignallyset?
Ved nødstopp for å markere bil, samt at det kan være en situasjon som krever ekstra oppmerksomhet.
29. Kontrollere at nærlyset virker, og at det er riktig innstilt
Slå på nærlyset, kjør inn mot en vegg e.l. for å se om det er lys fra begge lykter. Xenonlys skal ha automatisk høyderegulering.
30. Hvilke ulemper kan det ha om nærlyset er feil innstilt?
Blending av møtende trafikanter og siktstrekningen i mørket kan bli redusert.
31.Kontrollere om kurve/tåkelyset fungerer.
Slå på lysene, visuell kontroll.
32. Hvilke ulemper vil det ha om kurve/tåkelys blir brukt feil?
Blendingsfare, irritasjon eller bot for feil lysbruk. Ikke alle biler har kurvelys.
33. Kontrollere om tåkelys bak fungerer.
Slå på tåkebaklys ved hjelp av bryter.
34. Hvilke ulemper kan det ha om tåkelysene bak brukes feil?
De kan være sterkt blendende spesielt om man kjører i kø. Kan oppfattes som bremselys.
35. Kontrollere at parkeringslys, baklys og skiltlys virker.
Dette er de lysene som kommer på automatisk når man starter bilen. Kontrollere at de virker ved å gå rundt bilen.
36. I hvilken situasjon er det viktig at parkeringslysene er i orden?
Parkering i mørket uten andre lyskilder.
37. Hva kan være årsaken til at bilen drar til en av sidene?’
Kan være feil på forstillingen eller forskjellig lufttrykk på venstre og høyre side.
38. Kontrollere om servostyringen fungerer’38.
Start motor samtidig som du svinger mot venstre eller høyre. Rattet skal da bli lett idet du starter motoren.
39. Er det forsvarlig å kjøre dersom ikke servostyringen virker?
Ja, det kan være forsvarlig, men styringen vil bli veldig tung. Dersom bilen har elektromagnetisk styring, vil det ikke være forsvarlig da dette kan ødelegge styringen ytterligere.
40. Kontrollere om bilen er retningsstabil
Kjøre bilen i ca. 30 km/t med løst rattgrep. Bilen skal gå rett frem.
41. Hva kan være årsaken til at bilen trekker til en av sidene.
Det kan være feil lufttrykk, eller feil i forstillingen på hjulene.
42. Finn frem refleksvesten.
Den skal være tilgjengelig fra førersetet, og kan for eksempel ligge i døren, i hanskerommet, under setet eller i et eget rom.
43. Hvor vil du plassere varseltrekanten om det blir aktuelt å sette den ut?
Den skal være godt synlig for andre trafikanter. Utenfor tettbygd strøk bør den stå mellom 100-200 m fra bilen og aktuell situasjon. Innenfor tettbygd strøk bør man vurdere forholdene.
44. Kontrollere om vindusvisker virker på forskjellige hastigheter.
Bruk vindusviskerhendel for å sjekke de forskjellige hastigheter.
45. Hva kontrollerer du på vindusviskere?’
Slitasje, rifter, løs gummi eller striper under visking.
46. Still inn varmeapparatet slik at is og dugg på frontruten fjernes effektivt.
Vifter opp i frontrute, temperatur opp! Varmetråder i bakrute og speil.
47. Still inn varmeapparatet slik du vil ha det under kjøring.
Behagelig temperatur.
48. Vis hvordan du vil fjerne dugg fra bakruten.
Trykk på knappen for varmetråder i bakruten (rearview).
49. Vis hvordan du vil fjerne is eller dugg fra sidespeilene.
Ofte samme knappen som varmetråder på bakrute. Kanskje egen knapp.
50. Kontrollere at batteriet sitter fast.
Åpne panseret og forsøk å dytte i batteriet. Det skal ikke flytte på seg.
51. Hva er risikoen ved å kjøre med løst batteri?’
Det kan være batterisyresøl og det kan føre til kortslutning.
52. Kontrollere at lydhornet virker.
Trykk på rattet og hornet.
53. Kontrollere at vindusspyleren virker.
Utføres
54. Vis hvor man fyller på spylervæske.
Utføres.
55. Kontrollere alle bilbeltene.
Slitasje, rifter og skader. Virker beltestrammeren? Kontroller.
56. Finn varseltrekant, og monter denne skikkelig.
Utføres.
57. Hvor langt fra bilen bør du gå før du setter den fra deg?’
Monter den ved bilen. Gå med reflekssiden på varseltrekant fremover for å vise deg selv. Ta på refleks før du går med trekant.
58. Sett på nødsignallyset (nødblink).
Utføres ved å trykke på den røde trekanten i bilen.
59. Hvilke lys må ikke stå på sammen med nødsignallyset (nødblink)?
Fjern- eller nærlys vil minske effekten av nødsignallyset. Optimalt bør man ha nødsignallys alene, da det gir best effekt.
60. Kontrollere at varsellampen for kollisjonsputen virker.
Tenning på, lyset skal lyse og deretter slukke.
61. Har det noen betydning hvem du plasserer i forsetet i biler med airbag foran?
Barn og kortvokste kan skades ved utløsning av airbag.
62. Kontrollere motoroljenivået
Skal være mellom minimum og maksimum på peilepinne til motorolje.
63. Vis påfyllingsstedet for motoroljen.
Vis i motorrommet hvor man fyller på olje
Dette er det smart å ha kontroll på:
Bil med henger
1. Hva er kravet til speilutrustning/sikt bakover når du kjører med henger?
Se vegbanen 2,0/2,5 m til side for tilhenger. 10 m bak speilet (h/ v) og videre. Se tilhenger i minst ett speil. Når tilhenger er like bred, eller bredere, enn bil, se begge sider på tilhenger Lås, steng, surr kombinasjon
2. Hvilke(n) lastsikringsmetode(r) er benyttet her?
Lås, steng, surr kombinasjon
3. Forklar hvordan lastsikringa i dette tilfellet oppfyller kravet.
Utføres
4. Kontroller om dekkene har riktig LI (bæreevne)
Utføres
1. Hva er største tiltatte totalvekt på denne tilhengeren?
Vognkort tilhenger
2. Hvor tung tilhenger kan denne bilen trekke?
Vognkort bil
3.Kontroller tilhengerkoplinga og forklar hva du kontrollerer.
Kopling og innfesting
4. Kontroller parkeringsbremsen på tilhengeren.
Parkeringsbrems på, prøve å kjøre frem.
1. Hvor tung tilhenger kan denne bilen trekke?
Vognkort bil
2. Hvor stor vekt kan hvile på tilhengerfestet?
Vognkort bil og henger
3.Forklar hvordan lastesikringa her fyller kravet.
Utføres
4. Kontroller om dekkene har riktig dimensjon.
Vognkort og alle dekk.
1. Er det lov å kjøre med last som stikker seg utenfor sidene på tilhengeren?
Ikke uten spesiell tillatelse
2. Hvor stor vekt kan hvile på tilhengerfestet?
Vognkort bil og tilhenger
3.Forklar hvordan speilene på dette vognkortet fyller kravet til sikt bakover.
Se vegbanen 2,0/2,5 m til side for tilhenger. 10 m bak speilet (h/ v) og videre. Se tilhenger i minst ett speil. Når tilhenger er like bred, eller bredere, enn bil, se begge sider på tilhenger Lås, steng, surr kombinasjon
4. Kontroller om dekkene har riktig LI (bæreevne).
Vognkort og alle dekk.
1. Hva er riktig dekkdimensjon for denne tilhengeren?
Vognkort tilhenger
2. Hvor tung tilhenger kan denne bilen trekke?
Vognkort bil
3.Forklar hvilke konsekvenser det kan ha å kjøre med for tung tilhenger?
Kjøreegenskaper, overbelatete dekk mm, ulovlig – reaksjon ved kontroll
4. Kontroller parkeringsbremsen på tilhengeren.
Parkeringsbrems på, prøv å kjøre frem
1. Hva er rett bæreevne for dekkene på denne hengeren?
Vognkort for tilhenger
2. Hvilke krefter skal lastsikringen tåle i forhold til bremsing?
Hele tyngden
3.Gjør rede for hvordan last- sikringen i dette tilfellet oppfyller kravet!
Utføres
4. Kontroller parkeringsbremsen på hengeren!
Parkeringsbrems på, prøv å kjøre fremover
1. Hva er rett dekkdimensjon på denne hengeren?
Vognkort for tilhenger
2. Hvilke krefter skal lastsikringen tåle med tanke på kjøring i sving? Gjør rede for hvordan sikringen i dette tilfellet oppfyller kravet!
Hele tyngden
3.Gjør rede for hvordan last- sikringen i dette tilfellet oppfyller kravet!
Utføres
4. Prøvekjør og kontroller at bremsene på hengeren virker!
Bremse og kjenne at bremsene på hengeren tar, eventuelt se spor i grus eller snø
1. Hva er rett bæreevne for dekkene på denne hengeren?
Vognkort for tilhenger
2. Hva er kravet til speilutrustning når du kjører med henger?
Se vegbanen 2,5/2,0 m til side for hengeren 10 m bak speilet. Se hengeren i begge speil.
Når henger er smalere enn bilen: se hengeren i ett speil.
3.Gjør rede for hvordan speilene på dette vogntoget oppfyller kravene
Utføres
4. Kontroller sikkerhetslenke/-wire og gjør rede for hva du kontrollerer!
Utføres
1. Nevn tre lastsikringsmetoder!
Lås, steng, surr
2. Hvilken metode er brukt her?
Forklare
3.Gjør rede for hvordan speilene på dette vogntoget oppfyller kravene
Se vegbanen 2,5/2,0 m til side for hengeren 10 m bak speilet. Se hengeren i begge speil. Når henger er smalere enn bilen: se hengeren i ett speil.
4. Kontroller hengerkoblingen og gjør rede for hva du kontrollerer!
Utføres
1. Hvilke krefter skal lastsikringen tåle med tanke på bremsing?
Hele tyngden
2. Hvor tung henger har denne bilen lov å trekke?
Vognkort for bilen
3.Kjør på vekta og finn ut hvor tung hengeren er nå!
Utføres
4. Kontroller sikkerhetslenke/-wire og gjør rede for hva du kontrollerer!
Utføres
1. Hva er tillatt nyttelast for denne hengeren?
Vognkortet for tilhengeren
2. Hvilke krav gjelder for sikring av veggrep på henger på vinterføre?
Om nødvendig: vinterdekk med eller uten pigg, kjetting
3.Gjør rede for rett plassering av last på hengeren!
Kuletrykk, veggrep på forhjul bil, kursstabilitet, bremselengde, blendingsfare
4. Prøvekjør og kontroller at bremsene på hengeren virker!
Bremse og kjenne at bremsene på hengeren tar, eventuelt se spor i grus eller snø
Motorsykkel alle klasser
Daglig kontroll (Sensor forventer at elev setter i gang med dette pa eget iniativ)
Lys – Dekk – Kjede – Bremser
LYS:
Ta en rask kontroll at alle lys fungerer som de skal
DEKK:
Sjekk at alle dekk er helt uten skader.
KJEDE:
Sjekk at kjede er passe stramt; 2 – 4 cm .
BREMSER:
Sett deg pa sykkelen ta en rask kontroll av for-/bakbrems.
1.Hjul og dekk foran
a) Utfør og forklar sikkerhetskontroll av hjul og dekk:
Finn fram vognkort og sjekk at dimensjonen stemmer med tall angitt i punkt 12 i mcvognkort.
F. eks: 110/70-17
b) Forklar kravet til mønster dybde og risikoen ved nedslitte dekk.
110 er bredden i millimeter.
70 er h¢yden i prosent av bredden.
17 er tommers pa felg. (dvs diameteren).
* Sjekk at dekket er helt og uten skader.
* Se at dekket er riktig påmontert iforhold til rulle retning og felgkant.
Sjekk ogsa at ventilen star 90 grader, at eventuell eiker er hele og uten skader. Sjekk at hjulet er skrudd skikkelig og at det henger på. Ved sjekk av hjullager foran be sensor legge vekta bakpå sykkelen slik at forhjulet står fritt. Vend det fra side til side, se at det løper fritt.
Skyv dekket fra/til deg og sjekk om det er noe slark.
Kravet for m¢nsterdybde er 1.6mm sommer 3mm på vinterføre.
Risikoen ved a kjøre med nedslitte dekk er fare for vannplaning og reduksjon av veigrepet.
2. Eksosanlegg og drivstoffanlegg
Utfør og forklar sikkerhets kontroll av eksosanlegg og drivstoffanlegg:
a) Kontrollerer at det ikke er noe lekkasje fra tanken og slanger. Sjekk spesielt bensinkran.
3. Kraftoverføring
Utfør og forklar sikkerhets kontroll av kraftoverføring fra motor til hjul:
Med krafoverf¢ring menes kjede/reim/kardang som overfører kraften fra motor til bakhjul.
Sjekk at kjedet er pass stramt 2-4cm slakk er det slakkere bør det strammes. Hvis kjede er for stramt ødelegger det drevet og lager.
Se at kjede er smørt og kjede/as er riktig montert.
Forklar hvilken risiko det er å kjøre med slitt kjede:
Faren med at kjede er slitt og slakt er at det kan hoppe av og låse bakhjul.
4. Forgaffel
Utfør og forklar sikkerhets kontroll av forgaffelens støtdemper:
Test om st¢tdemper i forgaffe/ fungerer. ta tak i bunn av gaffelbein og sjekk om den sitter skikkelig fast og er uten slakk.
Gjør rede for risiko ved lekkasje i gaffelbeinas simmeringer:
Hvis det er lekkasje i simmeringer kan det lekke ut olje fra støtdemperen. Dette vil gjøre at støtdemperen ikke fungerer skikkelig og veigrepet kan bli redusert.
5. Fjæring og støtdempere bak
Utfør og forklar sikkerhets kontroll av støtdemper og fjæring bak:
Sett deg på sykkelen, prøv at demperen bak fungerer. Ta tak i demperen, sjekk at den sitter godt fast. Se også etter lekkasje fra demperen.
Vis hvordan demperen kan stilles hardere/løsere. Arsaken til dette er at hvis du kj¢rer med passasjer og bagasje kan det væere hensiktmessing å
stille demperen hardere for å få bedre veigrep.
Nevn konsekvenser ved kjøring med dårlig støtdempere:
Risikoen er at du far dåirligere veigrep, sykkelen kan oppføre seg uforutsigbart og bremselengden blir lengre ved dårlige dempere.
6. Styring
Utfør og forklar sikkerhets kontroll av styring:
Vipp sykkelen opp på støtta, sjekk at styre går uanstrengt fra side til side. Hvis du hører knepplyder eller styre går ujevnt må du bytte styrelager.
Det er ikke uvanlig at dette blir slitt og styringen blir ujevn. Risikoen er at sving egenskapende til sykkelen endrer seg og i verste fall resulterer i utforkj¢ring.
Sjekk også at slanger og wire ikke er i klem.
Trykk også bremsen inn og skyv sykkelen fra/til deg. Hvis du h¢rer kneppelyder kan øvre styrelager være slitt.
Hva kan slakk i styrelager medføre?
For mye slakk kan resultere i en ustabil og lite retningstabil sykkel. Du kan oppleve Wobble.
7. Hjul dekk og hjulstilling bak
Utfør og forklar sikkerhets kontroll avhjul, dekk, og hjulstilling bak:
Se at felg og dekk er helt og uten skader. Sjekk at det er luft og mønsterdybde på over 1,6 mm, at ventilen står rett opp. Se også at dekket er montert rikgtig i forhold til rulleretning og felgen.
Se på felgen og svingarmen som felgen er festet i, om dekket har riktig hjulstilling. Det er viktig at felgen er riktig festet slik at sykkelen er retningstabil. Ta også tak i felgen, skyv/dra den fra side til side og kjenn om det er noe slakk i hjullager bak. Slakk kan gi en ustabuil sykkel.
8. Lys og batteri
Utfør og forklar sikkerhets kontroll av lys og batteri:
Se at alle lys fungerer og at lykteglass er hele og regjort. Sjekk også at ledningen ikke er i klem.
Hva kan være konsekvensen av feil montert hovedlyspære?
Lyset kan bli feil innstilt og blende møtende. Du vil få dårligere sikt ved kjøring i mørket.
Kontroller batteriet:
Ta av salen, finn frem til batteriet, se at ledningene/poler er hele og uten irr. Sjekk også at ledninger og batteri sitter fast.
9. Ramme og svingarm
Utfør og forklar sikkerhets kontroll av ramme og svingarm:
Sjekk hele rammen, at den er fri for skader og sprekk dannelser. Hvis sykkelen har vært skadet kan det oppstå sprekker i rammen etterpå.
Hva kan være konsekvensen av å kjøre med slakk i svingarmslager?
Ta tak i svingarmen og dra/skyv den bestemt for å sjekke om det er noe slakk. Hvis det er slakk kan konsekvensen bli at sykkelen blir ustabil og ølite retningstabil.
10. Forbrems
Utfør og forklar sikkerhets kontroll av forbrems:
Sett deg på sykkelen, pump inn forbremsen og sjekk at det er tryk. Forbremsen skal tåle 50kp trykk. Hendelen har normalt full bremseffekt ved 2/3 vandring.
Sjekk også bremseveske nivået, følg bremseslanger og sjekk at de er hele og uten lekkasje. Sjekke så bremseskiva og påse at den er hel og med riktig tykkelse i hennhold til det som står siden av skiva. se deeretter om bremseklossene har belegg og ikke er nedslitte.
Hva vil du gjøre hvis bremsenivået er på et minimum?
Hvis bremseveskenivaet er på et minimum bør du sjekke om bremseklossene er helt nedslitt. Hvis ikke kan det væere lekkasje, følg bremseslanger og se etter lekkasje. Bremse vesken er klar så se nøye etter lekkasje, trykkprøv hendelen samtidig som du sjekker om det lekker noe sted
11. Bakbrems
Utfør og forklar sikkerhets kontroll av bakbrems:
Sett deg på sykkelen, trykk inn bakbremsen og sjekk at det er tryk. bakbremsen skal tåle 100kp trykk. Hendelen har normalt full bremseffekt ved 2/3 vandring. Dette kan variere noe fra forskjellige sykkler. Hvis hendelen tar langt inne kan det være slitte bremseklosser eller lite bremseveske.
Sjekk også bremseveskenivået, følg bremseslanger og sjekk at de er hele og uten lekkasje. Sjekke så bremseskiva og påse at den er hel og med riktig tykkelse i hennhold til det som står siden av skiva. se deeretter om bremseklossene har belegg og ikke er nedslitte. Sjekk også stag og at innfestningen er ok.
Hva kan konsekvensene være ved å kjøre med 1mm bremsebelegg?
Hvis du har kun 1mm bremsebelegg er det fare for varmgang og at du får redusertåbremseffekt. Nedslitte klosser ødelegger skiva og den er kostbar.
12. Bekledning
Utfør og forklar sikkerhets kontroll av hjelmen:
Se at hjelmen er hel og uten sprekker og skader. Sjekk visiret at det er helt, uten skader og rent. Hakestroppen skal være hel og ikke slitt, og finn
CE/ E merking inni hjelmen. Dette er for å vite om det er en godkjent hjelm for det europeiske markedet.
Gjør rede for ditt valg av påkledning i dag.
Kjøreutstyret er for å: Holde deg varm en kald sjafør har lengre reaksjonstid og er mer uoppmerksom. Utstyret er for å beskytte kroppen ved velt. Hvis
du sklir langs asfalten vii det bli varmgang og derfor er kjøreutstyr varmebestandig til en viss grad.
Den gule vesten er for å bli ekstra synlig for medtrafikanter. Det er mange mc ulykker der fører av andre kjøretøy ikke registerer motorsykkelen.
12. Bekledning
Utfør og forklar sikkerhets kontroll av hjelmen:
Se at hjelmen er hel og uten sprekker og skader. Sjekk visiret at det er helt, uten skader og rent. Hakestroppen skal være hel og ikke slitt, og finn
CE/ E merking inni hjelmen. Dette er for å vite om det er en godkjent hjelm for det europeiske markedet.
Gjør rede for ditt valg av påkledning i dag.
Kjøreutstyret er for å: Holde deg varm en kald sjafør har lengre reaksjonstid og er mer uoppmerksom. Utstyret er for å beskytte kroppen ved velt. Hvis
du sklir langs asfalten vii det bli varmgang og derfor er kjøreutstyr varmebestandig til en viss grad.
Den gule vesten er for å bli ekstra synlig for medtrafikanter. Det er mange mc ulykker der fører av andre kjøretøy ikke registerer motorsykkelen.
13. Vognkortet
Gjør deg kjent med vognkortet:
I vognkortet finner du mange viktige opplysninger om sykkelen og det er derfor viktig å være kjent med vognkortet. Spesielt punkt 8 i vognkortet.