SIKKERHETSPØRSMÅL

I KJØREOPPLÆRINGEN – Klasse B, BE og MC

Sikkerhetsspørsmål til oppkjøring- klasse B

Se/vis i vognkort.

Veggrepet på forhjulene blir redusert, kursstabiliteten blir redusert, bremselengde økes, blendingsfare ved at lyktene heves.

Kjøreegenskapene blir redusert, bremselengde økes, samt at det er  blendingsfare dersom lyktene og fronten på bilen heves.

Se/vis i vognkort eller førerkortforskriftene

Det er ulovlig. Man får redusert veigrep, kursstabiliteten blir redusert, bremselengden blir lengre, samt blendingsfare siden fronten blir hevet av
vekten bak.

Visuell kontroll, sjekk om det er noe unaturlig ved hjulene.

Visuell kontroll. Er hjulene slitt jevnt i mønsteret?

Dersom det er for lite lufttrykk, vil dekkene være slitt på siden. Dersom det er for mye lufttrykk, vil dekkene være slitt på midten. Dersom det er slitt bare på den ene siden, kan det være at forstillingen på hjulene er skjev

Visuell kontroll, evt. bruk av dybdemåler eller slitasjevarsel på dekkene. Minste tillatte mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 mm og på vinterdekk 3,0 mm. I dekkmønsteret er det små gummiklumper som indikerer hvor slitte dekkene er

Dårlig veggrep, samt økt fare for vannplaning.

Se instruksjonsbok eller annen merking på bilen. Dette kan være på tanklokk for drivstoff eller i dørkarmen/på døren.

Visuelt kan man se om dekket er jevnt slitt eller bruk lufttrykksmåler. Noen dekk er laget slik at man kanskje må ha høyere lufttrykk enn oppgitt. Er du i tvil, bruk heller litt for høyt lufttrykk.

Kontrollere i vognkortet.

Visuell kontroll.

Kontroller i vognkortet. Defineres som «Min. Li» og deretter en bokstav.

Visuell kontroll. På dekket står det for eksempel «245/45R17 95W». Det vil også stå følgende på dekket: «Max load: 690 kg».

Utføre kontroll: trykk på bremsepedalen til den blir hard (5-6) ganger. Hold trykk på bremsepedalen samtidig som du starter bilen. Pedalen skal nå synke inn.

Som regel er det ikke forsvarlig da dette gir nedsatt bremseeffekt. Samt at pedalen blir veldig tung og hard.

Kontrollere væskenivået i beholder for bremsevæske under panseret på bilen.

Det kan være slitte bremseklosser, noe som gjør at bremsesystemet trengermer væske for å trykke bremseklokkene inn mot bremseskivene. Det kan også være lekkasje i bremsystemet. Ta bilen til verksted for kontroll.

Kjøre mellom 30-40 km/t rett frem, og deretter bremse samtidig som du holder løst i rattet. Bilen skal i utgangspunktet holde kurs rett frem.

Det er en feil ved bremsene som gjør at de ikke slites likt. Trekker bilen til venstre er bremsene mest slitt på høyre side og omvendt. Besøk et verksted.

Identifisere varsellampen, samme lampe som parkeringsbrems/håndbrekk. Få den til å lyse og slukke. Start motor, ta av og på håndbrekket.

tanse, finne evt. årsak (det kan være at to-krets-systemet ikke fungerer eller at det er lite bremsevæske, evt. at håndbrekket er feil). Kanskje det er en teknisk feil og en defekt styreenhet.

Identifisere varsellampen som viser ABS med gul skrift. Få den til å lyse og deretter slukke. Dette er en lampe som skal lyse når du får motoren i gang, og slukke automatisk etter noen sekunder.

Sjekk at bremselys på venstre og høyre side, samt høytsittende bremselys fungerer.

Nei, det er ikke forsvarlig. Feilen kan være en sikring som er røket eller en lyspære som ikke virker.

Slå på lyset, sjekke alle lys ute på bilen.

Ved nødstopp for å markere bil, samt at det kan være en situasjon som krever ekstra oppmerksomhet.

Slå på nærlyset, kjør inn mot en vegg e.l. for å se om det er lys fra begge lykter. Xenonlys skal ha automatisk høyderegulering.

Blending av møtende trafikanter og siktstrekningen i mørket kan bli redusert.

Slå på lysene, visuell kontroll.

Blendingsfare, irritasjon eller bot for feil lysbruk. Ikke alle biler har kurvelys.

Slå på tåkebaklys ved hjelp av bryter.

De kan være sterkt blendende spesielt om man kjører i kø. Kan oppfattes som bremselys.

Dette er de lysene som kommer på automatisk når man starter bilen. Kontrollere at de virker ved å gå rundt bilen.

Parkering i mørket uten andre lyskilder.

Kan være feil på forstillingen eller forskjellig lufttrykk på venstre og høyre side.

Start motor samtidig som du svinger mot venstre eller høyre. Rattet skal da bli lett idet du starter motoren.

Ja, det kan være forsvarlig, men styringen vil bli veldig tung. Dersom bilen har elektromagnetisk styring, vil det ikke være forsvarlig da dette kan ødelegge styringen ytterligere.

Kjøre bilen i ca. 30 km/t med løst rattgrep. Bilen skal gå rett frem.

Det kan være feil lufttrykk, eller feil i forstillingen på hjulene.

Den skal være tilgjengelig fra førersetet, og kan for eksempel ligge i døren, i hanskerommet, under setet eller i et eget rom.

Den skal være godt synlig for andre trafikanter. Utenfor tettbygd strøk bør den stå mellom 100-200 m fra bilen og aktuell situasjon. Innenfor tettbygd strøk bør man vurdere forholdene.

Bruk vindusviskerhendel for å sjekke de forskjellige hastigheter.

Slitasje, rifter, løs gummi eller striper under visking.

Vifter opp i frontrute, temperatur opp! Varmetråder i bakrute og speil.

Behagelig temperatur.

Trykk på knappen for varmetråder i bakruten (rearview).

Ofte samme knappen som varmetråder på bakrute. Kanskje egen knapp.

Åpne panseret og forsøk å dytte i batteriet. Det skal ikke flytte på seg.

Det kan være batterisyresøl og det kan føre til kortslutning.

Trykk på rattet og hornet.

Utføres

Utføres.

Slitasje, rifter og skader. Virker beltestrammeren? Kontroller.

Utføres.

Monter den ved bilen. Gå med reflekssiden på varseltrekant fremover for å vise deg selv. Ta på refleks før du går med trekant.

Utføres ved å trykke på den røde trekanten i bilen.

Fjern- eller nærlys vil minske effekten av nødsignallyset. Optimalt bør man ha nødsignallys alene, da det gir best effekt.

Tenning på, lyset skal lyse og deretter slukke.

Barn og kortvokste kan skades ved utløsning av airbag.

Skal være mellom minimum og maksimum på peilepinne til motorolje.

Vis i motorrommet hvor man fyller på olje

Dette er det smart å ha kontroll på:

  • hvor du finner vognkortet
  • hvor du finner varseltrekanten
  • hvor du finner refleksvesten
  • hvordan du åpner panseret på bilen
  • hvor du finner beholderne for kjølevæske og spylervæske
  • hvordan du kontrollerer batteri og hvor du finner sikringsbokset
  • hvor du finner oljepeilepinnen, om bilen har det. Hvis ikke den har det skal du vite at den ikke har det.

Tren på sikkerhetspørsmål for Klasse BE

Bil med henger

Kort 1

Se vegbanen 2,0/2,5 m til side for tilhenger. 10 m bak speilet (h/ v) og videre. Se tilhenger i minst ett speil. Når tilhenger er like bred, eller bredere, enn bil, se begge sider på tilhenger Lås, steng, surr kombinasjon

Lås, steng, surr kombinasjon

Utføres

Utføres

Kort 2

Vognkort tilhenger

Vognkort bil

Kopling og innfesting

Parkeringsbrems på, prøve å kjøre frem.

Kort 3

Vognkort bil

Vognkort bil og henger

Utføres

Vognkort og alle dekk.

Kort 4

Ikke uten spesiell tillatelse

Vognkort bil og tilhenger

Se vegbanen 2,0/2,5 m til side for tilhenger. 10 m bak speilet (h/ v) og videre. Se tilhenger i minst ett speil. Når tilhenger er like bred, eller bredere, enn bil, se begge sider tilhenger Lås, steng, surr kombinasjon

Vognkort og alle dekk.

Kort 5

Vognkort tilhenger

Vognkort bil

Kjøreegenskaper, overbelatete dekk mm, ulovlig – reaksjon ved kontroll

Parkeringsbrems på, prøv å kjøre frem

Kort 6

Vognkort for tilhenger

Hele tyngden

Utføres

Parkeringsbrems på, prøv å kjøre fremover

Kort 7

Vognkort for tilhenger

Hele tyngden

Utføres

Bremse og kjenne at bremsene på hengeren tar, eventuelt se spor i grus eller snø

Kort 8

Vognkort for tilhenger

Se vegbanen 2,5/2,0 m til side for hengeren 10 m bak speilet. Se hengeren i begge speil.
Når henger er smalere enn bilen: se hengeren i ett speil.

Utføres

Utføres

Kort 9

Lås, steng, surr

Forklare

Se vegbanen 2,5/2,0 m til side for hengeren 10 m bak speilet. Se hengeren i begge speil. Når henger er smalere enn bilen: se hengeren i ett speil.

Utføres

Kort 10

Hele tyngden

Vognkort for bilen

Utføres

Utføres

Kort 11

Vognkortet for tilhengeren

Om nødvendig: vinterdekk med eller uten pigg, kjetting

Kuletrykk, veggrep på forhjul bil, kursstabilitet, bremselengde, blendingsfare

Bremse og kjenne at bremsene på hengeren tar, eventuelt se spor i grus eller snø

Har du spørsmål? Vi svarer gjerne.

Tren på sikkerhetspørsmål for MC

Motorsykkel alle klasser

Lys – Dekk – Kjede – Bremser
LYS:
Ta en rask kontroll at alle lys fungerer som de skal
DEKK:
Sjekk at alle dekk er helt uten skader.
KJEDE:
Sjekk at kjede er passe stramt; 2 – 4 cm .
BREMSER:
Sett deg pa sykkelen ta en rask kontroll av for-/bakbrems.

a) Utfør og forklar sikkerhetskontroll av hjul og dekk:

Finn fram vognkort og sjekk at dimensjonen stemmer med tall angitt i punkt 12 i mcvognkort.
F. eks: 110/70-17

b) Forklar kravet til mønster dybde og risikoen ved nedslitte dekk.
110 er bredden i millimeter.
70 er h¢yden i prosent av bredden.
17 er tommers pa felg. (dvs diameteren).
* Sjekk at dekket er helt og uten skader.
* Se at dekket er riktig påmontert iforhold til rulle retning og felgkant.

Sjekk ogsa at ventilen star 90 grader, at eventuell eiker er hele og uten skader. Sjekk at hjulet er skrudd skikkelig og at det henger på. Ved sjekk av hjullager foran be sensor legge vekta bakpå sykkelen slik at forhjulet står fritt. Vend det fra side til side, se at det løper fritt.
Skyv dekket fra/til deg og sjekk om det er noe slark.

Kravet for m¢nsterdybde er 1.6mm sommer 3mm på vinterføre.
Risikoen ved a kjøre med nedslitte dekk er fare for vannplaning og reduksjon av veigrepet.

Utfør og forklar sikkerhets kontroll av eksosanlegg og drivstoffanlegg:

a) Kontrollerer at det ikke er noe lekkasje fra tanken og slanger. Sjekk spesielt bensinkran.

  • Lukt etter bensinlekkasje.
  • Se at eksosanlegget er helt og sitter fast.
  • Lytt etter lekkasjer.

Utfør og forklar sikkerhets kontroll av kraftoverføring fra motor til hjul:
Med krafoverf¢ring menes kjede/reim/kardang som overfører kraften fra motor til bakhjul.
Sjekk at kjedet er pass stramt 2-4cm slakk er det slakkere bør det strammes. Hvis kjede er for stramt ødelegger det drevet og lager.
Se at kjede er smørt og kjede/as er riktig montert.

Forklar hvilken risiko det er å kjøre med slitt kjede:

Faren med at kjede er slitt og slakt er at det kan hoppe av og låse bakhjul.

Utfør og forklar sikkerhets kontroll av forgaffelens støtdemper:
Test om st¢tdemper i forgaffe/ fungerer. ta tak i bunn av gaffelbein og sjekk om den sitter skikkelig fast og er uten slakk.

Gjør rede for risiko ved lekkasje i gaffelbeinas simmeringer:
Hvis det er lekkasje i simmeringer kan det lekke ut olje fra støtdemperen. Dette vil gjøre at støtdemperen ikke fungerer skikkelig og veigrepet kan bli redusert.

Utfør og forklar sikkerhets kontroll av støtdemper og fjæring bak:
Sett deg på sykkelen, prøv at demperen bak fungerer. Ta tak i demperen, sjekk at den sitter godt fast. Se også etter lekkasje fra demperen.
Vis hvordan demperen kan stilles hardere/løsere. Arsaken til dette er at hvis du kj¢rer med passasjer og bagasje kan det væere hensiktmessing å
stille demperen hardere for å få bedre veigrep.

Nevn konsekvenser ved kjøring med dårlig støtdempere:
Risikoen er at du far dåirligere veigrep, sykkelen kan oppføre seg uforutsigbart og bremselengden blir lengre ved dårlige dempere.

Utfør og forklar sikkerhets kontroll av styring:
Vipp sykkelen opp på støtta, sjekk at styre går uanstrengt fra side til side. Hvis du hører knepplyder eller styre går ujevnt må du bytte styrelager.
Det er ikke uvanlig at dette blir slitt og styringen blir ujevn. Risikoen er at sving egenskapende til sykkelen endrer seg og i verste fall resulterer i utforkj¢ring.

Sjekk også at slanger og wire ikke er i klem.
Trykk også bremsen inn og skyv sykkelen fra/til deg. Hvis du h¢rer kneppelyder kan øvre styrelager være slitt.

Hva kan slakk i styrelager medføre?
For mye slakk kan resultere i en ustabil og lite retningstabil sykkel. Du kan oppleve Wobble.

Utfør og forklar sikkerhets kontroll avhjul, dekk, og hjulstilling bak:

Se at felg og dekk er helt og uten skader. Sjekk at det er luft og mønsterdybde på over 1,6 mm, at ventilen står rett opp. Se også at dekket er montert rikgtig i forhold til rulleretning og felgen.

Se på felgen og svingarmen som felgen er festet i, om dekket har riktig hjulstilling. Det er viktig at felgen er riktig festet slik at sykkelen er retningstabil. Ta også tak i felgen, skyv/dra den fra side til side og kjenn om det er noe slakk i hjullager bak. Slakk kan gi en ustabuil sykkel.



Utfør og forklar sikkerhets kontroll av lys og batteri:

Se at alle lys fungerer og at lykteglass er hele og regjort. Sjekk også at ledningen ikke er i klem.

Hva kan være konsekvensen av feil montert hovedlyspære?
Lyset kan bli feil innstilt og blende møtende. Du vil få dårligere sikt ved kjøring i mørket.

Kontroller batteriet:
Ta av salen, finn frem til batteriet, se at ledningene/poler er hele og uten irr. Sjekk også at ledninger og batteri sitter fast.



Utfør og forklar sikkerhets kontroll av ramme og svingarm:

Sjekk hele rammen, at den er fri for skader og sprekk dannelser. Hvis sykkelen har vært skadet kan det oppstå sprekker i rammen etterpå.

Hva kan være konsekvensen av å kjøre med slakk i svingarmslager?
Ta tak i svingarmen og dra/skyv den bestemt for å sjekke om det er noe slakk. Hvis det er slakk kan konsekvensen bli at sykkelen blir ustabil og ølite retningstabil.

 



Utfør og forklar sikkerhets kontroll av forbrems:

Sett deg på sykkelen, pump inn forbremsen og sjekk at det er tryk. Forbremsen skal tåle 50kp trykk. Hendelen har normalt full bremseffekt ved 2/3 vandring.

Sjekk også bremseveske nivået, følg bremseslanger og sjekk at de er hele og uten lekkasje. Sjekke så bremseskiva og påse at den er hel og med riktig tykkelse i hennhold til det som står siden av skiva. se deeretter om bremseklossene har belegg og ikke er nedslitte.

Hva vil du gjøre hvis bremsenivået er på et minimum?

Hvis bremseveskenivaet er på et minimum bør du sjekke om bremseklossene er helt nedslitt. Hvis ikke kan det væere lekkasje, følg bremseslanger og se etter lekkasje. Bremse vesken er klar så se nøye etter lekkasje, trykkprøv hendelen samtidig som du sjekker om det lekker noe sted

 



Utfør og forklar sikkerhets kontroll av bakbrems:

Sett deg på sykkelen, trykk inn bakbremsen og sjekk at det er tryk. bakbremsen skal tåle 100kp trykk. Hendelen har normalt full bremseffekt ved 2/3 vandring. Dette kan variere noe fra forskjellige sykkler. Hvis hendelen tar langt inne kan det være slitte bremseklosser eller lite bremseveske.

Sjekk også bremseveskenivået, følg bremseslanger og sjekk at de er hele og uten lekkasje. Sjekke så bremseskiva og påse at den er hel og med riktig tykkelse i hennhold til det som står siden av skiva. se deeretter om bremseklossene har belegg og ikke er nedslitte. Sjekk også stag og at innfestningen er ok.

Hva kan konsekvensene være ved å kjøre med 1mm bremsebelegg?

Hvis du har kun 1mm bremsebelegg er det fare for varmgang og at du får redusertåbremseffekt. Nedslitte klosser ødelegger skiva og den er kostbar.

 



Utfør og forklar sikkerhets kontroll av hjelmen:

Se at hjelmen er hel og uten sprekker og skader. Sjekk visiret at det er helt, uten skader og rent. Hakestroppen skal være hel og ikke slitt, og finn
CE/ E merking inni hjelmen. Dette er for å vite om det er en godkjent hjelm for det europeiske markedet.

Gjør rede for ditt valg av påkledning i dag.

Kjøreutstyret er for å: Holde deg varm en kald sjafør har lengre reaksjonstid og er mer uoppmerksom. Utstyret er for å beskytte kroppen ved velt. Hvis
du sklir langs asfalten vii det bli varmgang og derfor er kjøreutstyr varmebestandig til en viss grad.
Den gule vesten er for å bli ekstra synlig for medtrafikanter. Det er mange mc ulykker der fører av andre kjøretøy ikke registerer motorsykkelen.

 



Utfør og forklar sikkerhets kontroll av hjelmen:

Se at hjelmen er hel og uten sprekker og skader. Sjekk visiret at det er helt, uten skader og rent. Hakestroppen skal være hel og ikke slitt, og finn
CE/ E merking inni hjelmen. Dette er for å vite om det er en godkjent hjelm for det europeiske markedet.

Gjør rede for ditt valg av påkledning i dag.

Kjøreutstyret er for å: Holde deg varm en kald sjafør har lengre reaksjonstid og er mer uoppmerksom. Utstyret er for å beskytte kroppen ved velt. Hvis
du sklir langs asfalten vii det bli varmgang og derfor er kjøreutstyr varmebestandig til en viss grad.
Den gule vesten er for å bli ekstra synlig for medtrafikanter. Det er mange mc ulykker der fører av andre kjøretøy ikke registerer motorsykkelen.

 



Gjør deg kjent med vognkortet:

I vognkortet finner du mange viktige opplysninger om sykkelen og det er derfor viktig å være kjent med vognkortet. Spesielt punkt 8 i vognkortet.