SIKKERHETSPØRSMÅL
I KJØREOPPLÆRINGEN – Klasse B, BE og MC
1. Hva er den største tillatte totalvekten på tilhenger denne bilen kan trekke?
Se/vis i vognkort.
2. Hvilke konsekvenser kan det få dersom man kjører med for tung tilhenger?
Veggrepet på forhjulene blir redusert, kursstabiliteten blir redusert, bremselengde økes, blendingsfare ved at lyktene heves.
3. Hvilke ulemper kan du oppleve dersom du har for tung last i bilen?
Kjøreegenskapene blir redusert, bremselengde økes, samt at det er blendingsfare dersom lyktene og fronten på bilen heves.
4. Hvor stor totalvekt kan hengeren ha når føreren har førerkort kl. B
Se/vis i vognkort eller førerkortforskriftene
5. Hvilke konsekvenser kan det få å kjøre med henger med for høy totalvekt?
Det er ulovlig. Man får redusert veigrep, kursstabiliteten blir redusert, bremselengden blir lengre, samt blendingsfare siden fronten blir hevet av
vekten bak.
6. Kontrollere dekk og felger for skader.
Visuell kontroll, sjekk om det er noe unaturlig ved hjulene.
7. Kontrollere dekkslitasje på begge forhjul.
Visuell kontroll. Er hjulene slitt jevnt i mønsteret?
8. Hva kan dekkslitasje fortelle deg?
Dersom det er for lite lufttrykk, vil dekkene være slitt på siden. Dersom det er for mye lufttrykk, vil dekkene være slitt på midten. Dersom det er slitt bare på den ene siden, kan det være at forstillingen på hjulene er skjev
9. Kontrollere mønsterdybden på dekkene på begge forhjulene.
Visuell kontroll, evt. bruk av dybdemåler eller slitasjevarsel på dekkene. Minste tillatte mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 mm og på vinterdekk 3,0 mm. I dekkmønsteret er det små gummiklumper som indikerer hvor slitte dekkene er
10. Hva er risikoen for å kjøre med for liten mønsterdybde?
Dårlig veggrep, samt økt fare for vannplaning.
11.Hva er riktig lufttrykk i forhjulene på denne bilen?
Se instruksjonsbok eller annen merking på bilen. Dette kan være på tanklokk for drivstoff eller i dørkarmen/på døren.
12. Kontrollere om lufttrykket er riktig i forhjulene.
Visuelt kan man se om dekket er jevnt slitt eller bruk lufttrykksmåler. Noen dekk er laget slik at man kanskje må ha høyere lufttrykk enn oppgitt. Er du i tvil, bruk heller litt for høyt lufttrykk.
13. Hva er riktig dekkdimensjon for denne bilen?
Kontrollere i vognkortet.
14. Kontrollere om forhjul har riktige dimensjoner
Visuell kontroll.
15. Hvor stor bæreevne må dekkene ha på denne bilen?
Kontroller i vognkortet. Defineres som «Min. Li» og deretter en bokstav.
16. Kontrollere om bakdekkene har riktig bæreevne.’
Kontroller i vognkortet. Defineres som «Min. Li» og deretter en bokstav.
17. Kontrollere om bremsekraftforsterker virker
Utføre kontroll: trykk på bremsepedalen til den blir hard (5-6) ganger. Hold trykk på bremsepedalen samtidig som du starter bilen. Pedalen skal nå synke inn.
18. Er det forsvarlig å kjøre hvis bremsekraftforsterker ikke virker? Begrunn svaret.
Som regel er det ikke forsvarlig da dette gir nedsatt bremseeffekt. Samt at pedalen blir veldig tung og hard.
19. Kontrollere bremsevæskenivået.
Kontrollere væskenivået i beholder for bremsevæske under panseret på bilen.
20. Hva vil du gjøre dersom bremsevæskenivået er for lavt?
Det kan være slitte bremseklosser, noe som gjør at bremsesystemet trengermer væske for å trykke bremseklokkene inn mot bremseskivene. Det kan også være lekkasje i bremsystemet. Ta bilen til verksted for kontroll.
21. Kontrollere om bremsene har skjevtrekk.
Kjøre mellom 30-40 km/t rett frem, og deretter bremse samtidig som du holder løst i rattet. Bilen skal i utgangspunktet holde kurs rett frem.
22. Hva kan være årsaken til skjevtrekk?
Det er en feil ved bremsene som gjør at de ikke slites likt. Trekker bilen til venstre er bremsene mest slitt på høyre side og omvendt. Besøk et verksted.
22. Kontrollere om varsellampen for to-krets bremsesystem/driftsbrems virker.
Identifisere varsellampen, samme lampe som parkeringsbrems/håndbrekk. Få den til å lyse og slukke. Start motor, ta av og på håndbrekket.
23. Hva vil du gjøre dersom lampen begynner å lyse under kjøring?
tanse, finne evt. årsak (det kan være at to-krets-systemet ikke fungerer eller at det er lite bremsevæske, evt. at håndbrekket er feil). Kanskje det er en teknisk feil og en defekt styreenhet.
24. Kontrollere om varsellampen for ABS-bremsene virker
Identifisere varsellampen som viser ABS med gul skrift. Få den til å lyse og deretter slukke. Dette er en lampe som skal lyse når du får motoren i gang, og slukke automatisk etter noen sekunder.
25.Kontrollere at alle bremselysene virker
Sjekk at bremselys på venstre og høyre side, samt høytsittende bremselys fungerer.
26. Er det forsvarlig å kjøre når bremselysene ikke virker?’
Nei, det er ikke forsvarlig. Feilen kan være en sikring som er røket eller en lyspære som ikke virker.
27. Kontrollere at nødsignallyset virker.
Slå på lyset, sjekke alle lys ute på bilen.
28. I hvilken situasjon er det riktig og viktig å bruke nødsignallyset?
Ved nødstopp for å markere bil, samt at det kan være en situasjon som krever ekstra oppmerksomhet.
29. Kontrollere at nærlyset virker, og at det er riktig innstilt
Slå på nærlyset, kjør inn mot en vegg e.l. for å se om det er lys fra begge lykter. Xenonlys skal ha automatisk høyderegulering.
30. Hvilke ulemper kan det ha om nærlyset er feil innstilt?
Blending av møtende trafikanter og siktstrekningen i mørket kan bli redusert.
31.Kontrollere om kurve/tåkelyset fungerer.
Slå på lysene, visuell kontroll.
32. Hvilke ulemper vil det ha om kurve/tåkelys blir brukt feil?
Blendingsfare, irritasjon eller bot for feil lysbruk. Ikke alle biler har kurvelys.
33.Kontrollere om tåkelys bak fungerer.
Slå på tåkebaklys ved hjelp av bryter.
35. .Kontrollere at parkeringslys, baklys og skiltlys virker.
Parkering i mørket uten andre lyskilder.
37. Hva kan være årsaken til at bilen drar til en av sidene?’
Kan være feil på forstillingen eller forskjellig lufttrykk på venstre og høyre side.
38. Kontrollere om servostyringen fungerer’38.
Start motor samtidig som du svinger mot venstre eller høyre. Rattet skal da bli lett idet du starter motoren.
39. Er det forsvarlig å kjøre dersom ikke servostyringen virker?
Ja, det kan være forsvarlig, men styringen vil bli veldig tung. Dersom bilen har elektromagnetisk styring, vil det ikke være forsvarlig da dette kan ødelegge styringen ytterligere.
40. Kontrollere om bilen er retningsstabil
Kjøre bilen i ca. 30 km/t med løst rattgrep. Bilen skal gå rett frem.
41. Hva kan være årsaken til at bilen trekker til en av sidene.
Det kan være feil lufttrykk, eller feil i forstillingen på hjulene.
42. Finn frem refleksvesten.
Den skal være tilgjengelig fra førersetet, og kan for eksempel ligge i døren, i hanskerommet, under setet eller i et eget rom.
43. Hvor vil du plassere varseltrekanten om det blir aktuelt å sette den ut?
Den skal være godt synlig for andre trafikanter. Utenfor tettbygd strøk bør den stå mellom 100-200 m fra bilen og aktuell situasjon. Innenfor tettbygd strøk bør man vurdere forholdene.
44. Kontrollere om vindusvisker virker på forskjellige hastigheter.
Bruk vindusviskerhendel for å sjekke de forskjellige hastigheter.
45. Hva kontrollerer du på vindusviskere?’
Slitasje, rifter, løs gummi eller striper under visking.
46. Still inn varmeapparatet slik at is og dugg på frontruten fjernes effektivt.
Vifter opp i frontrute, temperatur opp! Varmetråder i bakrute og speil.
47. Still inn varmeapparatet slik du vil ha det under kjøring.
Behagelig temperatur.
48. Vis hvordan du vil fjerne dugg fra bakruten.
Trykk på knappen for varmetråder i bakruten (rearview).
49. Vis hvordan du vil fjerne is eller dugg fra sidespeilene.
Ofte samme knappen som varmetråder på bakrute. Kanskje egen knapp.
50. Kontrollere at batteriet sitter fast.
Åpne panseret og forsøk å dytte i batteriet. Det skal ikke flytte på seg.
51. Hva er risikoen ved å kjøre med løst batteri?’
Det kan være batterisyresøl og det kan føre til kortslutning.
52. Kontrollere at lydhornet virker.
Trykk på rattet og hornet.
53. Kontrollere at vindusspyleren virker.
Utføres
54. Vis hvor man fyller på spylervæske.
Utføres.
55. Kontrollere alle bilbeltene.
Slitasje, rifter og skader. Virker beltestrammeren? Kontroller.
56. Finn varseltrekant, og monter denne skikkelig.
Utføres.
57. Hvor langt fra bilen bør du gå før du setter den fra deg?’
Monter den ved bilen. Gå med reflekssiden på varseltrekant fremover for å vise deg selv. Ta på refleks før du går med trekant.
58. Sett på nødsignallyset (nødblink).
Utføres ved å trykke på den røde trekanten i bilen.
59. Hvilke lys må ikke stå på sammen med nødsignallyset (nødblink)?
Fjern- eller nærlys vil minske effekten av nødsignallyset. Optimalt bør man ha nødsignallys alene, da det gir best effekt.
60. Kontrollere at varsellampen for kollisjonsputen virker.
Tenning på, lyset skal lyse og deretter slukke.
61. Har det noen betydning hvem du plasserer i forsetet i biler med airbag foran?
Barn og kortvokste kan skades ved utløsning av airbag.
62. Kontrollere motoroljenivået
Skal være mellom minimum og maksimum på peilepinne til motorolje.
63. Vis påfyllingsstedet for motoroljen.
Vis i motorrommet hvor man fyller på olje
Dette er det smart å ha kontroll på:
Bil med henger
1. Hva er kravet til speilutrustning/sikt bakover når du kjører med henger?
Se vegbanen 2,0/2,5 m til side for tilhenger. 10 m bak speilet (h/ v) og videre. Se tilhenger i minst ett speil. Når tilhenger er like bred, eller bredere, enn bil, se begge sider på tilhenger Lås, steng, surr kombinasjon
2. Hvilke(n) lastsikringsmetode(r) er benyttet her?
Lås, steng, surr kombinasjon
3. Forklar hvordan lastsikringa i dette tilfellet oppfyller kravet.
Utføres
4. Kontroller om dekkene har riktig LI (bæreevne)
Utføres
1. Hva er største tiltatte totalvekt på denne tilhengeren?
Vognkort tilhenger
2. Hvor tung tilhenger kan denne bilen trekke?
Vognkort bil
3.Kontroller tilhengerkoplinga og forklar hva du kontrollerer.
Kopling og innfesting
4. Kontroller parkeringsbremsen på tilhengeren.
Parkeringsbrems på, prøve å kjøre frem.
1. Hvor tung tilhenger kan denne bilen trekke?
Vognkort bil
2. Hvor stor vekt kan hvile på tilhengerfestet?
Vognkort bil og henger
3.Forklar hvordan lastesikringa her fyller kravet.
Utføres
4. Kontroller om dekkene har riktig dimensjon.
Vognkort og alle dekk.
1. Er det lov å kjøre med last som stikker seg utenfor sidene på tilhengeren?
Ikke uten spesiell tillatelse
2. Hvor stor vekt kan hvile på tilhengerfestet?
Vognkort bil og tilhenger
3.Forklar hvordan speilene på dette vognkortet fyller kravet til sikt bakover.
Se vegbanen 2,0/2,5 m til side for tilhenger. 10 m bak speilet (h/ v) og videre. Se tilhenger i minst ett speil. Når tilhenger er like bred, eller bredere, enn bil, se begge sider på tilhenger Lås, steng, surr kombinasjon
4. Kontroller om dekkene har riktig LI (bæreevne).
Vognkort og alle dekk.
1. Hva er riktig dekkdimensjon for denne tilhengeren?
Vognkort tilhenger
2. Hvor tung tilhenger kan denne bilen trekke?
Vognkort bil
3.Forklar hvilke konsekvenser det kan ha å kjøre med for tung tilhenger?
Kjøreegenskaper, overbelatete dekk mm, ulovlig – reaksjon ved kontroll
4. Kontroller parkeringsbremsen på tilhengeren.
Parkeringsbrems på, prøv å kjøre frem
1. Hvor stor nyttelast har denne motorsykkelen?
Svar: Se i vognkortet, dette står der.
2. Hva må du ta hensyn til når du skal laste motorsykkelen?
Svar: Da må du ta hensyn til egenvekt med bagasje, og eventuelt passasjer med bagasje, altså vektbegrensninger. Vektfordeling og tyngdepunkt er viktig for å ikke miste kjøreegenskapene.
3. Kontroller dekk og felger for slitasje og skader.
Svar:
Sjekk at dekket er satt på riktig vei (Se på pila)
Sjekk om det er for mye eller for lite luft i dekket
Sjekk om dekket er slitt (Løfte hjulet foran og gå nøye over det) Sjekke at det ikke sitter noe i dekke (Som f. eks spiker osv)
Sjekk om det er noen synlige skader på felgen eller om felgen er skjev. Sjekke at det er riktig dimensjon på dekket (Se i instruksjonsboka)
Her skal du svare at man sjekker lufttrykk i en bensinstasjon og man finner ut hvor mye luft som skal fylles ved å sjekke instruksjonsboka.
Fortell også litt om dekket i samme slengen. at man bør ha minimum 1,6 mm mønsterdybde. Og at dekket skal være fri for skader, spiker, o.s.v.
Hvis du vil, fortell om dekkdimensjon. Kan gi et bra inntrykk på sensor dersom du viser kunnskap.
4. Hva er kravet til mønsterdybde til dekk på motorsykkel?
Svar: 1,6 mm er minimums mønsterdybde på dekk. Dette er for å forhindre vannplaning.
5. Kontroller forbrems for slitasje og skader.
Svar:
Sjekk at formbremsen tåler 50kp trykk (2/3 vandring)
Sjekk at bremsevæsken er normal
Sjekk at ikke bremsehendelen siger inn ved trykk (Lekkasje)
Sjekk at ikke bremseslangen ligger i klem og samtidig å sjekke at slangen ikke er morken.
Sjekk at det er nokk bremsebelgegg og bremseskive. /Bremseklossen har noen merker og se etter og bremseskiven må du kjenne etter eventuelt måle.
Sjekk at det ikke er noe skade på bremseskiven (Sprekk, farge, slitasje osv)
6. Hva kan være årsaken til lavt bremsevæskenivå?
Svar: Årsaken til lavt bremsevæskenivå kan være lekkasjer eller slitt bremsebelegg.
7. Kontroller bakbrems for slitasje og skader.
Svar:
Sjekke at bak bremsen tåler 100kp trykk (2/3 vandring)Sjekke at ikke bremsepedalen siger inn ved trykk (Lekkasje)
Sjekk at det er nokk bremsebelgegg og bremseskive. /Bremseklossen har noen merker og se etter og bremseskiven må du kjenne etter eventuelt måle.
Sjekk at det ikke er noe skade på bremseskiven (Sprekk, fagre, slitasje eller slitt ujevnt osv.)
8. Hva kan være konsekvensen av å kjøre med for lite bremsebelegg?
Svar: Konsekvensen med å kjøre med lite bremsebelegg er at det blir varmgang i det. Når bremseklossen er slitt bort blir det metall mot metall og bremse effekten blir redusert samtidig som det blir varm gang i det. Kjører du for lenge med det blir det også veldig dyrt. Bremseskiven vil bli slitt og du må kjøpe ny bremseskive.
9. Kontroller lys/reflex/nødstopp/lydsignal.
Svar: Sjekk alle 4 blinklys, reflexen på skiltet, om nødstoppknappen funker (bryter), og om hornet funker.
10. Hva slags lys kan benyttes til kjøring i dagslys?
Svar: I dagslys må du bruke nærlys. Når du kjører om natta eller når det er mørkt bør du bruke fjernlys, men skru det av, så fort det kommer biler imot. Parklys skal på om du står stille.
11. Sikkerhetskontroll av kraftoverføring.
Svar: Sjekke at drevene ikke er slitt (Skal ikke se ut som hai finner) Sjekke at kjede ikke er slitt. Kjenne på kjede at det ikke er slakt ved å ta opp og ned (Max 2 cm) og fra side til side. Se om det trenger smøring. Sjekk kardangen etter lekkasje lyd. Risikoen for å kjøre med slaktkjede kan være at det kan hoppe av og verste fall låse bakhjulet
12. Kontroller forgaffelens støtdempere.
Svar:
Sett deg på sykkelen. Trykk inn forbremsen og trykk hardt ned på demperen for å så slippe å se etter om den bare løfter seg opp igjen eller om den ”gynger”.
13. Hva kan være konsekvensen av lekkasje i støtdemperne?
Svar:
Risiko ved lekkasje i gaffelbeinas simmeringer er at demperen ikke vil fungere. Det er svært farlig spesielt i svinger (kan begynne å gynge).
14. Hva kan være konsekvensen av å kjøre med slitt hjullager?
Svar: Konsekvensen kan være låsing av hjul.
15. Kontroller forgaffelens innfesting/opplagring.
Svar:
Sjekke begge styrelagrene både oppe og nede bruk støtta slik at du får forhjulet i luften for å så ta styret fra side til side å kjekke etter om det ”lugger
16. Hva kan være konsekvensen av å kjøre med slitt styrelager?
Svar: Slitt/Slakk i styret kan medføre wobbel og at styringen blir ujevn. (At den ikke styrer akkurat der du vil ha den)
17. Kontroller hjelmen.
Svar:
Sjekke at hjelmen ikke har yterlige skader (Sprekker, bulk, dype riper osv.)
Sjekke at luftventilasjonen funker
Sjekke at visiret er rent og pent slik at man ser ut samtidig sjekke at det er mulig å ta visiret opp og ned
Se etter at hjelmen er E godkjent
Sjekke at reimen og reimbeskytter er på plass.
18. Forklar hvordan hjelmens passform bør være
Svar: Hjelmen burde sitte helt inn til hodebunnen hele veien, og bør ikke være mulig å rikke fra side til side..
20. Hva kan være konsekvensen av å kjøre med for lite olje på motoren?
Svar: Med for lite olje på motoren kan medføre skader/slitasje på motoren. Dette kommer ann på om det er snakk om girolje eller motorolje. Motorolje, kan medføre at den skjærer seg. For lite girolje, kan medføre at den vil bli vanskeligere å bruke clutschen og få den i gir, kan ødelegge clutch/girdrev.
21. Kontroller støtdemper/dempere bak.
Svar: Sjekk demperen bak ved å sette deg på sykkelen for å så bruke kroppstyngden å presse ned demperen ned bak for å så se at den ikke gynger. Sjekke at fjæra ikke er rusten eller skadet. Se etter lekkasjer. Konsekvenser ved kjøring med dårlig støtdempere kan være at man kan begynne å gynge i svinger og kan miste vei grep
22. Hvilke fordeler gir justeringsmulighetene på fjæring/demping?
Den kan tilpasses vekt og kjøreforhold.